Välkommen till förskolan Jollen!

Välkommen till Lindö förskolor; Båten, Focken, Isjakten, Jollen och Kompassen. Syftet med bloggen är att visa hur vi arbetar med vårt tema och barns undervisning samt att skapa större delaktighet för våra vårdnadshavare. Förskolans värdeord; MÖTEN, INBJUDANDE och OLIKHETER leder oss i vårt arbete.

fredag 10 november 2023

Fören v.45

Vår utvecklingspedagog Bibbi har varit i barngruppen under förmiddagarna denna vecka. Hon har för det mesta skapat tillsammans med barnen och oss, och introducerat nya skapande tekniker för barnen. Gröna gruppen har fortsatt sitt arbete med maskar, denna vecka har vi provat på att arbeta med ull. Barnen har tovat ull-maskar i olika färger. 
-Vi använda ull, varmt vatten och nån såpa. 
-Man gjorde såhär med händerna (drog händerna mot varandra), jag liksom gnuggade så blev det en mask
-Det var svårt men det blev en mask tillslut
Under tiden vi skapar tillsammans tränar barnen på att ta instruktioner, samtala med varandra, uttrycka sig med hjälp av olika uttryckssätt i detta fall skapande, matematik när vi pratar om hur många gånger barnen måste tuva (gnugga) innan det blir en mask, om alla gjorde en mask hur många blev det då. 
Ute på gården under veckan har gröna gruppen letat efter maskar tillsammans, barnen hittar många under löven som vi har på gården. Barnen har börjat reflektera kring vart maskarna bor, hur ser det egentligen ut nere i marken där maskarna har sina hus? Vi undersöker vidare under nästa vecka. 


Gula gruppen har under veckan haft fokus på samarbete på olika sätt, det kan vara att leka styrda lekar tillsammans men också att skapa tillsammans mot en gemensamt mål. Barnen har provat på att arbeta med papier-maché. Vi började med en gemsansam samling där vi tillsammans kom överens om att vi skulle skapa 2 småkryp fast i lite större skala alltså storkryp. Vi pratade om vilka småkryp som barnen var intresserade av och kom överens om att det skulle bli en spindel och en snäcka. Bibbi hade då med sig olika typer av material som vi kunde skapa en skelett för att sedan klistra på papper på. Papier-maché är tapetklister och tidningspapper som vi kladdar ihop och lägger i olika lager på skelettet för att skapa en hållbar struktur. Vissa tyckte att limmet var för kladdigt och vissa tyckte det var nästan mysigt att kladda. Under tiden vi skapade med dagstidningar så fattade barnen intresse för det skriva språket i tidningarna, barnen letade efter sina egna bokstäver och tolkade bilder som fanns i tidningen.
-Det där är Paris, det vet jag, det där är Eiffeltornet.
-Titta de går säkert på förskolan, de har lika västar som oss. 
-Här är min bokstav, oj va stora bokstäver, det här är säkert viktigt tror jag. 
Vi kommer att fortsätta med snäckan och spindeln under nästa vecka. 


Blå gruppen har fortsatt med sitt arbete med myran. Denna vecka har gruppen påbörjat ett arbete med att skapa en myrstack tillsammans. Barnen fick själva komma på på vilket sätt de ville skapa myrstacken och tyckte det var viktigt att alla kammare skulle synas. Barnen började med hjälp av Bibbi Lotta skapa en grund för att arbeta vidare med. Barnen har veckorna samlat på sig mycket kunskap kring myran och hur den bor, de har tidigare också ritat en ritning kring hur en myrstack set ut både under och över marken. Barnen började med att bygga ett skelett för att sedan använda papier-maché för att bygga ovanpå och skapa kammare och gångar under jorden. I början var barnen ganska restriktiva mot limmet och att det blev kladdigt och använda penseln mycket för att få dit limmet. När barnen blivit mer vana med tekniken slutade det med att de använde händerna för att få dit tidningspappret och limmet. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar