Oj vilket härligt väder vi har haft i veckan, då är det bra att kolla igenom barnens kläder. Vissa dagar har vi haft 10 grader och sol på eftermiddagen då är det bra om barnen har både overall och skalkläder på hyllan både varm mössa och en lite tunnare. Det är också bra att hålla koll i torkskåpet och plocka ur det som är ert, det blir fullt under en dag. Under veckan har vi gått tillbaka till våra rutiner och grupperna är igång igen. Barnen har under veckan målat en del av den lekmaten som de gjorde för några veckor sedan. Syftet är att vi ska utöka materialet i hemvrån och när barnen själva får vara med och skapa materialet skapas en känsla av att de äger materialet själva och är ofta mer rädd om sakerna.
Blåa gruppen har under veckan arbetat med:
"Barnen ska ges förutsättningar både för lek som de själva tar initiativ till och som någon i arbetslaget introducerar. Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Genom en aktiv närvaro är det möjligt att stödja kommunikationen mellan barnen samt förebygga och hantera konflikter." (Lpfö 18 sid, 8)
Blåa gruppen har under veckan promenerat bort till skeppet-lekparken och lekt tillsammans med en grupp från Aktern. Vi var pirater och sjörövare guld och letade efter skatter. Piraterna fångade en Fröken (Emma Y) som fick sitta i fängelse och bli sjösjuk och utan mat. När vi leker tillsammans tränar vi på att få bestämma i leken tillsammans och lära sig att ibland kompromissa. Att aktivt delta i leken tillsammans med barnen är ett bra sätt att vara en förebild i leken och på så sätt utmana barnen till nya erfarenheter.
Gröna gruppen har under veckan arbetat med:
"Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta," (Lpfö 18)
Gröna gruppen har fortsatt sitt arbete med olika matematiska begrepp. Vi har gjort olika övningar under några veckor som syftar till att barnen ska skapa en djupare förståelse för vad lång/kort och längre/kortare är och nu börjar vi introducera begreppen yngre/äldre. Vi mätte alla i gröna gruppen under tisdagen, vi använde oss av en tjockare tråd för att visualisera barnens längd. Barnen fick tillsammans mäta och klippa, sen valde de att sätta upp trådarna på väggen för att jämföra.
- Kolla det är om tripptrapp nästan,
- jag ser vem som är längst, och sen är det han som är,
- Jag är kortast
- Men vi är alla lika många år,
- Neeej jag är sex år,
- Ja men alla kommer börja i skolan samtidigt ändå.
Barnen pratar om att längd inte alltid hör ihop med ålder, om någon är längst betyder det inte att barnet automatiskt är äldre än de som är kortare.
Gul grupp har fortsatt med flyter och sjunker eftersom det är där deras stora intresse fortfarande är. Förra gången testades en clementin som visade sig flyta. Efter att ha skalats sjönk däremot clementinen. Barnen fick berätta om vad som hände förra gången och komma med hypoteser om varför clementinen flöt. De kom fram till att det var skalet som gör så att den kan flyta.
Den här gången utmanade vi barnen med ett nytt verktyg att dokumentera. De fick först rita de objekt de ville utforska. Därefter antecknade de vad de sin hypotes om objektet flyter eller sjunker för att efter experimentet anteckna ett resultat som vi kunde diskutera kring. De var verkligen duktiga och inga objekt åkte ner i vattenbaljan utan att först ha blivit dokumenterade.
Barnen fick själva välja ut vad de skulle testa och några saker som var extra populära var våra pompombollar och sensoriska bubbeltimglas. Dessa är inte helt solida utan innehåller luft som gör att resultatet påverkas av hur barnen lägger ner objekten. Barnen förundras av hur olika objekt beter sig. Detta leder till många tankar och testande av att kunna påverka om de flyter eller sjunker. Vi behöver inte längre fråga barnen vad som händer, de är så intresserade så olika tankar bubblar fram hela tiden. Tankar som kommuniceras med kompisarna. Deras hypoteser om varför: "Där det är vatten sjunker." "Bubblorna gjorde så att det flöt." (Om de tryckte ner bollen hårt några gånger flöt bubblor upp till ytan).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar