Veckan pyssel har bestått av fortsatt gaffelmålning. Nu har barnen blivit förtrogna med tekniken och de blandar färger själva, doppar gaffeln och sedan trycker på pappret. Barnen har under veckan skapat både igelkottar, lejon och tulpaner.
Utöver det har vi också uppmärksammat Världsdagen för Down syndrom, där vi rockade sockorna tillsammans i tisdags. I samband med rocka-sockarnadagen har vi alla ritat olika sockar för att öppna diskussionen kring olikheter. Vi pratade om hur alla är olika och att det är en tillgång för hela världen att vi är olika. "Hur skulle vi annars känna igen varandra", som ett barn uttryckte det.
Blåa gruppen har i veckan tittat till isen som vi fryste i förra veckan. Vi tog fram några formar och sedan fick barnen fundera kring vad som skulle hända med isen när den hamnade utanför frysen. Några barn gissade att den skulle smälta och några trodde att den skulle fortsätta vara fryst. Vi ställde dessa åt sidan och börjad med några mandalas i stället. Barnen fick använda tuschpennor och sedan klippa ut sin mandala. Efter en stund började isen att smälta och samtalets fokus hamnade på de olika färgerna. Blå, rosa och lila, och hur blev vattnet lila?
-Titta en är blå, och den är rosa.- ja titta på den här den är lila.
- den är så fin, dom blandas.
När gröna gruppen har arbetat mycket med att mäta och jämföra så syns det mycket även i den fria leken hos barnen. Under tisdagen fick barnen välja själva vad de ville göra inne, tre barn valde att prova bygga ett så högt magnettorn som möjligt. Målet var att bygga tornet lika högt som jag (Emma) är lång. Under tiden de byggde mätte sig barnen med tornet för att säkerställa att det faktiskt blev högre, - titta nu är det lika långt som mig, - ja men inte längre än mig. Barnen byggde så högt det kunde och fick på slutet använda stolar som hjälp, tornet blev 159 cm högt när vi mätte med tumstock på barnen begäran. Den andra gruppen fick ett uppdrag att skapa mönster, de valde att använda plusplus. Först samarbetade dom med att skapa ett mönster som de själva gjort. Sedan påbörjade jag ett mönster som de sedan fick bygga vidare på. Barnen ville sedan lägga mönstren i ordning från längst till kortast då behövde de ibland gör om för att de skulle passa in.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar