Välkommen till förskolan Jollen!

Välkommen till Lindö förskolor; Båten, Focken, Isjakten, Jollen och Kompassen. Syftet med bloggen är att visa hur vi arbetar med vårt tema och barns undervisning samt att skapa större delaktighet för våra vårdnadshavare. Förskolans värdeord; MÖTEN, INBJUDANDE och OLIKHETER leder oss i vårt arbete.

fredag 10 mars 2023

Fören v 10

Några barn i den gröna gruppen har under veckan provat att mäta med tumstock. Barnen blev intresserade av hur långa fötter de hade och provade att mäta allas fötter för att se skillnaden. I den aktiviteten passade vi också på att samtala och reflektera kring att vem som hade längst och kortast fötter, och hur det inte hänger ihop med hur många år barnen är. 

På torsdagen mätte vi hur många steg det var till ekbacken. Vi gjorde egna uppskattningar innan vi gick och provade. Vissa trodde 100 steg andra trodde14 steg och 30 steg och ett barn gissade på en centimeter. När vi sedan testade att gå var det 125 steg och det var längre än någon gissade. Vi fortsatte att mäta avstånd i steg, mellan Focken och Jollen var det 88 steg och till Eken var det 47 steg.   






















Blå grupp har denna vecka gått till Skeppets lekpark tillsammans med Akterns gula grupp. Där träffade vi stora fritabarn från Lindöskolan. Det var roligt, många barn lekte tillsammans. Mycket spring, jagalek och kurragömma. På torsdagen var blå grupp inne. Vi hade rörelse i blå rummet. det blev ett tabatapass. Vi provade några nya övningar denna gång som tex situps, cykla med benen i luften och rygglyft. Sedan fick barnen lägga sig ner och slappna av till en liten avslappningssaga. Efteråt pratade vi om varför vi ska röra på oss och hur det känns i kroppen. Barnen berättade att kroppen blir glad av att röra på sig, kroppen mår bra, man blir stark.
Efter passet tyckte barnen att kroppen var trött, det var jobbigt, det känns i magen, jag blir varm, jag blir svettig. Barnen tyckte om avslappningen men det var lite svårt att ligga still och vara tyst en stund. Det kändes bra i kroppen, det var skönt, det var mysigt tyckte barnen.



Gula gruppen har fortsatt med sitt nya dokumentationsverktyg för experiment. Vi har pratat om att vi ska ha en läxa snart och den kanske vi introducerar nästa vecka när barnen är fullt förtrogna med dokumentationen.

De får först en balja med vatten. Sen ska de leta upp något som finns på Fören för att testa om det flyter eller sjunker. Därefter ska det objektet ritas av innan de ritar sin hypotes med hjälp av pilar uppåt eller neråt. Efter att de antecknat hypotesen får de göra experimentet för att därefter anteckna ett resultat med hjälp av pilar. Barnen arbetar systematiskt och tar det på största allvar. Självklart mynnar det också ut i lek. Denna gång blev alla dockor badade. 

Vi kan se att barnen har olika strategier i hur de ritar av objekten, olika nivåer av det abstrakta och det konkreta. Några objekt lägger de på pappret och ritar av. Andra objekt kan de rita utifrån att lägga dem bredvid sig på bordet. Olika barn känner sig olika säkra på att rita av olika objekt. Dockorna fick inte plats på pappret så de var barnen tvugna att rita av med dockorna bredvid sig på bordet. Det är också viktigt för barnen att få skriva sitt namn på pappret. Några skriver bara sin första bokstav och får hjälp med resten medan andra kan skriva hela sitt namn, både framlänges och baklänges. 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar