Veckans pyssel har tagit en liten paus under kärleksveckan. Vi har alla hjärtansdag pysslat mycket, klippt och klistrat och gjort många kort till mammor, pappor, far och morföräldrar och ett och annat till oss pedagoger. Barnen har tillsammans färglagt hjärtan på ett stort papper under veckan. Att rita tillsammans på ett stort papper skapar en känsla för "vi" och barnen har intressanta samtal om färger, typer av pennor men också om vad kärlek är.
-Jag älskar min mamma och min pappa,
-Jag med, men tycker du inte om din lillebror?
-Jo när han inte är i mitt rum.
Under en förmiddag denna vecka har barnen fått testa på olika verktyg som vi har på förskolan. Vi har en snickarlåda i vårt förråd som vi tar fram när barnen vill och det finns möjlighet till det. Barnen fick prova på en kontursåg, fogsvans, hammare och handborr. Vi gjorde iordning 3 olika stationer där barnen fick testa ett verktyg i taket i par om 2 barn. Tanken är att snickarlådan ska bli en valmöjlighet som barnen kan välja när de är ute på gården. Introduktionen kommer att ta ett tag för att barnen ska bli trygga och säkra användare av alla olika verktyg vi har.


Gröna grupper har fortsatt utveckla förståelsen för längre och kortare, jag (Emma) samlade pinnar på vägen till Jollen i tisdags. Barnen blev indelade i pysselpar, uppdelningen är gjord med eftertanke så att barnen ska få både hjälp men också utmaning ifrån sin pysselkompis. Barnen fick se en bild på ett hjärta som va gjort av pinnar som vi pratade om hur det hade skapats. Sedan fick barnen ett papper med ett hjärta på och pinnar. Syftet med pysslet var att skapa diskussion kring kortare och längre, att träna på att föra ett argument samt samarbeta men en kompis.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar