Välkommen till förskolan Jollen!

Välkommen till Lindö förskolor; Båten, Focken, Isjakten, Jollen och Kompassen. Syftet med bloggen är att visa hur vi arbetar med vårt tema och barns undervisning samt att skapa större delaktighet för våra vårdnadshavare. Förskolans värdeord; MÖTEN, INBJUDANDE och OLIKHETER leder oss i vårt arbete.

fredag 25 november 2022

Fören v.47

Blå gruppen har denna vecka fortsatt sitt skapande med naturmaterial, kottar. Barnen bestämde förra vecka att de skulle måla kottar i olika färger och använda glitter. Så detta har barnen pysslat med denna vecka. Att lyssna på barnen och låta dem vara delaktiga sin i utbildning och vardag är en viktig del av förskolans uppdrag: 


Ur Lpfö 18: Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är. Barnens sociala utveckling förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan. Barn har rätt till delaktighet och inflytande. De behov och intressen som barnen själva på olika sätt ger uttryck för ska ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen av utbildningen.

 

Gröna gruppen har fortsatt med sina dikter, barnen under fått sina dikter utskrivna på papper. Tillsammans med dikten och ett urval av skapandematerial har barnen fått dekorerat sina dikter i de par de skrev dikterna. Att arbeta vidare med ett material som de själva har skapat gjorde att barnen hade ett stort intresse och spenderade mycket tid för att det skulle bli rätt. Enligt läroplanen för förskolan 2018 ska förskolan ge barnen tid till eget skapande, det är därför viktigt att barnen får testa att skapa på olika sätt och med olika material men även tillsammans med olika kompisar. Det blir många bra samtal när barnen skapar och barnen övar på finmotorik, samarbete, argumentation och ibland på att kompromissa. 

-Blir det här bra?

-Ja men kan du klippa bort den vita kanten?

-Tänk om den går sönder då?

-Ingen fara, det går bra ändå, det finns inget rätt!    






Gul grupp har tränat på att leka några lekar och sång och ramsor. På ängen var leken "kom alla mina små kycklingar" favorit så den har vi lekt flera gånger. De är duktiga på att vänta på att få springa över till kycklingens mamma. Vad kycklingens mamma heter var inte lika självklart. Att det heter kyckling och tupp visste de men eventuellt heter det "mamma-tupp". Så vi tränade lite på begreppen tupp, höna, kyckling och ett par av barnen fick se en film på ipad tillsammans om djuren på bondgården.

På gården har vi lekt med vatten, is, snö och geggamoja. Ett barn hittade "osynligt vatten" i en pöl vilket inte fanns så mycket av, det var mest brunt vatten som barnen lagade gröt med. Vi hittade en mask på gården som pedagog trodde var död men efter en dusch i iskallt osynligt vatten piggnade åtminstone framdelen på masken till. Barnen oroade sig för den stackars masken, den behövde ju plåster. Det kunde vi tyvärr inte fixa men den fick flytta in i en glasburk på Fören. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar