Välkommen till förskolan Jollen!

Välkommen till Lindö förskolor; Båten, Focken, Isjakten, Jollen och Kompassen. Syftet med bloggen är att visa hur vi arbetar med vårt tema och barns undervisning samt att skapa större delaktighet för våra vårdnadshavare. Förskolans värdeord; MÖTEN, INBJUDANDE och OLIKHETER leder oss i vårt arbete.

fredag 11 november 2022

Fören v 45

Härligt att träffa alla barn och vårdnadshavare igen efter höstlovets ledigheter, nu är grupperna igång igen och processerna är i full gång under hela dagen. Vi arbetar fortsatt med igelkott och kanins kompisböcker och vi ser att barnen reflekterar kring händelserna i böckerna. I böckerna finns lätta och konkreta situationer som barnen ofta ställs inför i förskolan, att läsa och prata tillsammans gör att barnen kan få nya verktyg för att hantera olika situationer. Vi har under veckan också introducerat en tal-boll i samlingen innan lunchen, detta är ett verktyg för oss att fördela talutrymmet och barnen får träna på att vänta på sin tur, lyssna när någon pratar och tala inför en liten grupp. Fråga gärna barnen om kompisböckerna och tal-bollen, de har många bra tankar och funderingar. 

Vi har vår student från Linköping Universitet Veronica som kommer att vara med i verksamheten under 5 veckor, vi är så glada att hon är här med oss. Hon kommer att följa den Gröna gruppen mest då Emma Y är handledare men givetvis delta i hela verksamheten. Gröna gruppen började veckan med att berätta för Veronica vad de har gjort hittills. Barnen visa processvägen, sina filmer, sina planeter de skapat. Barnen fick innan lovet frågan om vart vi kunde söka information kring rymden ett förslag var i en bok. Under v 41 åkte vi till biblioteket och lånade lite böcker om rymden. Under tisdagen så påbörjade vi boken "Resan till planeterna". Barnens intresse hamnade på planeten Saturnus, och vi hittade fakta och bilder på den i boken. Vi pratade om ett den är större än jorden, det är kallt och att det är en gasplanet. Under veckan har vi också tränat på att samarbeta i gruppen. Vi gick under torsdagen en tipspromenad i skogen, där fick barnen hjälpas åt att komma överens om vad vi skulle svara på de olika frågorna och det var inte det lättaste. Efter det promenerade vi till Ekbacken och åt frukt och gjorde en till samarbetsövning där barnen skulle följa ett snöre utan att släppa varandra. Barnen klarade övningen i en mycket mindre ring än väntat, de hade bra kommunikation och hjälpte varandra på vägen. 


Gul grupp har fortsatt experimentera med vatten. Vi pratade om begreppen flyter och sjunker som börjar bli befästa hos barnen. Som exempel på något som flyter valde vi pedagoger att ta en båt och mycket riktigt hade barnen kunskaper om båtar. De berättade att de flyter och flera barn berättade om hur de hade åkt båt. Ett barn hade också sett en båt som sjunkit. Som exempel på något som sjunker hade vi valt en sten som vi märkte sjönk. Efter genomgången av sten och båt delade vi oss i grupper om tre barn i varje. Detta för att de skulle få föra resonemang om vad som flyter och sjunker och testa några olika leksaker och annat som går att finna på Jollen.  Vi hjälptes åt att föra protokoll över sakernas egenskaper. En pompom-boll betedde sig på ett intressant sätt då den först flöt men när vi gjorde ett nytt försök så sjönk den. Efter att protokollet var färdigt dokumenterade vi också genom att teckna på varsitt papper med blyertspenna. 


Våra solrosor har nu blommat klart och vi har nu sågat ner de sista. Barnen hade önskat att få mäta dem då de undrade hur många barn lång en solros var (vi mätte innan med pedagoger och de var längre än en pedagog). Solrosen var tre barn lång.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar