Vi har under förra veckan börjat att använda oss av en fallskärm ute på gården. Att leka många tillsammans är något som barnen ständigt får träna på här på förskolan. Enligt läroplanen för förskolan 2018 ska leken ha en centralplats i utbildningen, därför använder vi oss mycket av lek när vi utvecklar och träna på olika förmågor. Den leken vi tränar på nu handlar om att samarbeta och lyssna samtidigt. Barnen står runt fallskärmen och tillsammans drar det upp den i luften och då ropar en pedagog två barns namn, då ska barnen byta plats innan fallskärmen hinner ner igen.

Intresset för att skapa film har varit stort sedan Gröna gruppen besökte visualiseringscenter i september, samtidigt är intresset för planeter och rymden också stort. Under tisdagen fick några barn påbörja att göra en film om jorden. Vi började med att samla och skriva ner barnens egna kunskaper om jorden, vad kan de och vad vill de berätta med filmen. Sedan fick barnen frågan "Hur ska ni visa detta i filmen?". Idéerna kom direkt, de ritade av, ritade från minnet och använde saker som fanns på avdelningen. Barnen fick sedan skapa filmen i IMovie och tala in röster för att förmedla det de ville säga.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen. Förskolan ska även ge varje barn förutsättning att utveckla intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa. (Lpfö18)
I blå gruppen denna vecka har vi fortsatt vårt arbete om skogen. Vi pratade och reflekterade en stund vid vår processvägg. Vad har vi gjort de senaste gångerna? Barnen berättade de att vi pratat om hösten och varit mycket i skogen. Vi har plockat löv och pysslat med dem. Vi pratade om att hämta annat naturmaterial från skogen. Barnen tyckte vi skulle samla pinnar, kottar och stenar. Vi tittade i en bok som ett barn hade med sig, som handlade om skogen och olika naturmaterial som man kan använda till olika skapande. Efter tittade vi på en liten film om skogen och hösten, i filmen såg barnen en spindel och detta ledde genast till samtal om spindeln och hur den ser ut.
-En spindel har åtta ben.
-Spindel är svart.
-Spindeln är läskig.
-Spindeln är brun.
-Jag tycker inte om spindlar.
Efter vi pratat lite om spindeln, fick barnen pärla en spindel på piprensare.


Gula gruppen har fortsatt med sitt intresse för vatten. Den här veckan har barnen fått testa sina tidigare förslag om att göra vattnet rent. De valde att kombinera två metoder som innebar dels att hälla rent vatten i det smutsiga vattnet och dels att hälla i diskmedel och röra om.
-Det luktar som saft.
-Blir det gott?
-Nej, inte med diskmedel, då är det farligt.
Ett barn visar varningsmärket bak på diskmedelflaskan.
-Vi ska prova att göra gult vatten.
-Det är fortfarande brunt.
-Ja, men visst luktar det gott?
Men de konstaterade till slut att vattnet inte hade blivit rent. Vi får se om några nya idéer dyker upp.
Därefter delade vi oss så inte fler än tre barn gjorde samma sak. Medan halva gruppen målade på vattenpapper med vattenfärg fick andra halvan se och reflektera kring en film om vatten.
-Dinosaurier levde för 100 år sen och de drack vatten.
Barnen har fått förståelse för att vatten finns på många ställen och börjar fundera på hur det hamnar där. Det konstaterade att det finns vatten i pannkakor och jordgubbssylt.
-Jordgubbar behöver vatten för att växa.
-Hönan behöver vatten till ägget.
Det var också spännande att fundera över att det faktiskt finns de som bor i vattnet. Flugor, valhaj, kräfta, haj, fiskar, bläckfisk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar