Välkommen till förskolan Jollen!

Välkommen till Lindö förskolor; Båten, Focken, Isjakten, Jollen och Kompassen. Syftet med bloggen är att visa hur vi arbetar med vårt tema och barns undervisning samt att skapa större delaktighet för våra vårdnadshavare. Förskolans värdeord; MÖTEN, INBJUDANDE och OLIKHETER leder oss i vårt arbete.

fredag 23 september 2022

Fören v.38

Under veckan har vi på Fören börjat att arbeta med ett värdegrundsmaterial som består av små böcker som handlar om Igelkott och Kanin. Böckerna har olika teman som att vänta på sin tur, visa känslor och säga stopp. Vi läser böckerna i halvgrupp varje dag innan lunchen och reflekterar tillsammans och barnen får sedan möjlighet att dela med sig till kompisarna då andra halvgruppen läser en annan bok.   

Den blå gruppen har gått till skogen tillsammans med den gula gruppen från Aktern. Vi lekte tillsammans i skogen, klättrade och utforskade. Barnen hittade en koja av pinnar att leka i. Blå gruppen plockade med lite löv tillbaka till förskolan som vi ska använda till vårt arbete med årstiden höst. På onsdagar har den blå gruppen inne förmiddag. Då fortsätter arbetet kring hösten. Denna onsdag startade vi med att läsa boken, Igelkotten klarar sig själv, som handlar om hösten, djuren i skogen och kamratskap. Efteråt pratade vi om hösten, barnen berättade att, "löven faller till marken", "löven ändrar färg", "löven är gröna, röda, gula, orangea". Vi pratade också om vilka djur som bor i skogen, "mask, igelkott, ekorre, snigel, björn, mus, hare, spindel och älg" var några djur som barnen nämnde. Sedan målade barnen höstträd.


Ur Lpfö 18: Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, reflektera kring och beskriva sin omvärld. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker, såväl digitala som andra. På så sätt är skapande både ett innehåll och en metod i förskolan för att främja barnens utveckling och lärande.

Gröna gruppen har under veckan tittat på sina kartor från sommaruppdraget. Vi tittade på kartor från, Kolmården, Naturhistoriska museet och Liseberg. Barnen fick visa och prata om de olika kartorna, samtalet hamnade snabbt i hur planeten jorden såg ut. Det fanns en utställning på museet om jorden och planeter berättade ett barn. Barnen har många tankar och reflektioner kring jordklotet. 
- Jag vet att jorden är rund, men man kan inte ramla av.
- Jag undrar vad som är under jorden, 
-Det är lava, det tror jag, det kommer ju ur vulkaner. 

¨
Vi gick på promenad under torsdagen och hade kompisregnbågen i fokus under hela förmiddagen. Jag stöttade barnen genom att sätta ord på det som de gjorde under hela förmiddagen. De hjälptes åt/samarbetade många gånger genom att gunga tillsammans och åka linbana. De lekte alla tillsammans vid piratskeppet, om det uppstod en konflikt så bad de snabbt om ursäkt och återgick till leken igen. Genom att sätta ord på de som barnen gör får de en djupare förståelse för vad kompisregnbågen innebär och vad orden betyder. 



Gul grupp har hjälpts åt att såga ner några av de största solrosorna på gården. Det var uppskattat att få såga. Vi har flera gånger lyssnat på sagan om Alfons när pappan förmanar "rör inte sågen" så barnen visste att vi ska vara försiktiga. Vårt syfte med detta var att testa på att mäta utifrån läroplanens mål kring förmågan att använda matematik för att undersöka och reflektera, där även mätning och matematiska begrepp är en del av målen.  Vi mätte solrosen. Först jämförde vi med en pedagog. Solrosen var längre än henne. Därefter skulle vi mäta med tumstock och måttband. Ett barn var väldigt noga att börja mäta i änden av solrosen. Hon räknade samtidigt som vi följde stocken med fingrarna. Det var även roligt att på pilla bort solrosfrön och att lukta och smaka på solrosen.


På vår skogsdag begravde vi våra älskade vårtbitare. "Mamma och pappa gräshoppa" fick varsin grav som vi smyckade med löv och pinnar. Vi pratade om varför de hade dött och barnen kom fram till att de inte hade frusit ihjäl, de hade gott om mat och de hade inget vatten och att det var därför de dog. I naturen finns mycket vatten för även om vi inte såg något vatten så var våra skor lite blöta på tårna efter promenaden till skogen. 


På vår innedag tittade vi på bilder från solrosorna och skogspromenaden. Vi pratade även om vatten, att det finns överallt och att vi måste ha vatten för att leva. Men vilken färg är det på vatten? -"Ingen färg" -"Vitt" tyckte barnen. Sen tittade vi på en karta vi jobbat med tidigare och där visste de såklart vad som var vatten och att det hade färgen blå. Varför är det så? Vattnet vi dricker och badar i är ju inte blått. Barnen blev även bjudna på ett glas blått vatten. Trodde de. Det visade sig att vi pedagoger hade satt blått papper runt kannan och vattnet var inte alls blått, det bara såg så ut. Dock tyckte flera av barnen att det vattnet ändå smakade lite annorlunda. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar